Rokkiralli Sipoo 2011

Aloittaja jaridebner.com, 05.02.11 - klo:17:50

« edellinen - seuraava »

jaridebner.com

Melko kaukaa otettuja joten nappasin vain muutaman kuvan, täältä löytyy:
http://www.jaridebner.com/

JPeltsi

http://jpeltsi.kuvat.fi/kuvat/Rokkiralli/Rokkiralli+Sipoo+05.02.2011/

Siinä kuvatuksia lauantailta.

Jauhetaan nyt vielä siitä jokavuosi Sipoossa toistuvasta asiasta, kuvauksen vaikeudesta. Olisi ihan mielenkiintoista tietää mistä johtuu kielteinen asenne kuvausta kohtaan? Täytyy sanoa, että ei se hyvän kuvauspaikan etsiminen talvikelillä ole aivan niin helppoa miltä saattaa näyttää, varsinkin jos yrittää tapahtumia saada tallennettua. Nyt kun rata on käännetty, niin kuvaaminen vaikeutui osaltaan entisestään. En minäkään ihan piruuttani pyytänyt liiviä ja lupaa päästä vastapuolelle lumipenkkojen päälle kuvailemaan. Ehkä me kuvaajat ollaan vain pakollinen sidosryhmä, josta ei ole hyötyä missään muodossa... 

Noh, jos jatkossa harrastaisi ratin takana, niin ei tarvitse tällaisia asioita murehtia. Huomenna kuitenkin vielä kameran kanssa.

tomipöö

oishan nuo poijat voinu laittaa nuo paalit vaikka kuvaajien torniloiks eikä viljellä pitkin rataa ni ois tuo minunki pikku musta vielä ehkä ehjä mut tällä systeemillä on kyllä helppo myydä kilpuri ja hinnanki saa määrätä ihan ite...

svante

Kuvaajille tiedoksi että kaikken ei ehdi ja viranomaiset kieltää ulkopuolisen menon radalle (ykksi päänvaiva lisää sopaan )
Ja tommpalle yksikään paali ei olut radalla vaan penkalla kurveja sojamassa nyt ne on siiretty radalle sunuuntaita varten ja vielä kuvajille sen veran ei noi palit ilmaisia ole plus jos minä laitatan paali kasan sinne radalle keskelle niin tuomarin näkö radalle heikenee huomatavasti.
ja anteeksi en osaa kirjotaa oikein.

JPeltsi

Ok, tämä viranomaisten kielto oli uutta tietoa jota minä en ole ainakaan aiemmin kuullut. Voi olla tullut joskus ilmi, mutta on mennyt kokonaan ohi.

En oikein tue tuota radan keskellä kuvaamista, tietyissä tapauksissa ok mutta ei mielestäni esim. Sipoon radalla edes paalin tai muun päällä. Etäisyydet rataan ovat kuitenkin suhteellisen pienet. Sen sijaan esimerkiksi Sipoossa olisi vastapuolella turvallista aluetta, missä pystyisi kuvaamaan (jos tämä siis olisi mahdollista).

Myös noista paaleista, onko kukaan koittanut seisoa vetisenä paalatun jäisen paalin päällä? Väittäisin että ei pysty edes tuntia seisomaan. Lumikasat huomattavasti kätevämpiä. Toki nekin vaativat etukäteisvalmisteluja sekä suojakelit.

Kaikesta huolimatta olisi kiva saada jonkinlaiset yhtenäiset säännöt kuvaukseen rokkirallissa, vaikka ne vaihtelevatkin kisa ja järjestäjäkohtaisesti. Okei, onhan tämä ehkä hieman "pieni" asia, mutta epämääräisellä säännöstöllä karkoitetaan mahdolliset uudet lajin pariin tulevat kuvaajat. Erinäinen liikkuva ja still kuva on kuitenkin ilmaista markkinointia lajille, sekä kuskeille lisäarvoa tuova osa-alue, jota ei pitäisi turhan paljoa vaikeuttaa.

tomipöö

sori ku otin kantaa huumori mielessä mut ihmettelin vaan mitä ne jäiset paalit tekee radalla mis on penkat,eihän kukaan kai tahallaan oio kurveissa ku yleensähän se matka päättyy siihen..jos niitä tarvii turva muurina ni tietysti ok.

jaridebner.com

Lainaus käyttäjältä: svante - 05.02.11 - klo:22:48
Kuvaajille tiedoksi että kaikken ei ehdi ja viranomaiset kieltää ulkopuolisen menon radalle (ykksi päänvaiva lisää sopaan )

ja vielä kuvajille sen veran ei noi palit ilmaisia ole plus jos minä laitatan paali kasan sinne radalle keskelle niin tuomarin näkö radalle heikenee huomatavasti.

Jep, järjestyksessä ykkösenä on aina ensin kaikki rataan ja kisaan liittyvä. Sitten yleisön viihtyvyyteen liittyvät asiat kuntoon. Kolmantena muut ekstrat jos talkooväki vielä jaksaa.
Turvallisuudesta ei saa tinkiä, mutta kilpailusta vastaavat voivat päästää radalle muutaman yksittäisen kuvaajan jotka toimivat kuten koko muu ratahenkilökunta, samoilla säännöillä ja tietämyksellä. Näin me liikutaan tuolla isoilla radoilla ja isoissa kisoissakin. Joskus pitää näyttää pressikorttia, joskus riittää oma tunnettavuus ja etukäteen neuvoteltu lupa. Satunnainen kuvaaja yleisön joukosta ei koskaan saa päästä radan puolelle.

Hyvän kuvauspaikan rakentaminen ehkä vaatisi, että joku kuvausta enemmän harrastanut kävisi etukäteen näyttämässä vaihtoehtoiset paikat joihin kuvauspaikan voisi tehdä. Hyvä kuvauspaikka on vauhdikas kohta jossa ollaan turvallisesti lähellä rataa ja näkymä radalle on esteetön, mutta ei vastavaloon päin.
Sipoossa hyvän kuvauspaikan olisi saattanut saada lähtösuoran varrelle (lähelle trakroteita &hinuria) metsänreunaankin jos siinä olisi korkeutta sen verran että näkisi myös traktoreiden yli. Se ei olisi ollut yleisön eikä tuomareiden näköesteenä. Parin metrin kasa vaikka lumesta ja pari kertaa kauhalla mäjäytetty tiiviimmäksi. Lähtösuoralla ja ensimmäisissä mutkissa on aina tilanteita joista saa vauhdikkaita kuvia, varsinkin jos pääsee kuvaamaan ihan suoraan kohti tulevia autoja.
Toinen paikka olsi ollut tuomarikuorma-auton umpinaisen sivun puolella jos korkeutta olisi ollut sen verran että näkee metrin verran kuorma-auton ylikin.
Se olisi myös ollut pois kaikkien näkökentästä ja lisäksi ei olisi vaatinut edes rata-alueella liikkumista, silti siitä olisi saanut lähdön tapahtumat siedettävän läheltä + nähnyt koko radan.
Kolmas paikka olisi ollut takakaarteen keskiosassa ihan keskellä peltoa radan sisällä, parin metrin korotus ja siitä olisi saanut melkein puolet radasta lähikuvina. Se olisi ollut jonkin verran tuomareille ja yleisölle näköesteenä varsinkin jos olisi leveä lumikasa, kevyt telinetyyppinen taas ei siinäkään.
Neljäs,vähäistä apua antava paikka olisi ollut yleisöalueelle tehdyt muutamat vaikka vain metrin korottavat paikat jotta eivät estä yleisön näkymiä, ne olisi voitu erottaa nauhalla yleisöalueesta. Tässäkään vaihtoehdossa ei olisi tarvinnut liikkua radalla ja olis vähän kohentanut kuvausolosuhteita.

Mitä iloa sitten kuvaajien hyysäämisestä voisi olla kisajärjestäjille?  
Ne tuovat ilmaista mainosta. Mainokset tuo yleisöä ja harrastajia lajin pariin. Vaikka itse olen pelkkä kuvausharrastelija joka kuvaa huvikseen ilman mitään bisneksiä niin silti jo pelkästään minun kotisivuilla käy satatuhatta vierailijaa vuodessa. Valtava määrä. Ja joskus tulee laitettua johonkin harrastelehteenkin joku kuva, tai lahjoitettua jollekin muulle joka laittaa vaikka paikalliseen sanomalehteen.
Ja jos saa vauhdikkaita & näyttäviä kuvia niin sitä suurempi on kuvien katselijoiden into nähdä samaa toimintaa paikan päällä.
Ja jos myös yleisölle löytyy kuvauksekinn kannalta hyviä paikkoja niin aina parempi, on aina kivaa kun perusyleisökin saa onnistuneita kuvia.

Mutta toistan edelleen että kisaan tähtäävä työ on tärkeintä ja talkooväki on tunnetusti tiukassa ilman ylimääräistä työtäkin joten muu näpertely kuuluukin olla listan kohdassa: tehdään kyllä jos vain ehditään.

jiioo77

Walley

Kyllä kuvaajat pitää päästää kuvaamaan. Aivan järjetöntä estää huippu kuvien pääseminen tänne meidän töllisteltäväksi. Eikä viranomaisetkaan siihen ole isommissakaan kisoissa puuttunut.

Ja ei munkaan mielestä ne jäiset heinäpaalit kuulu siihen radan reunaan, kun luntakin on.

Mikko

mun mielestä ne paalit oli hyvä ratkasu, nii ei päässy joka kurvissa oikomaa..
RyssänRinne Reisinki

hape.s

Havuja olis voinu mutkii laittaa ennen paaleja ni ois penkan reunan nähny paremmin

Swoop

No hei vaan kaikki kuvaajat.

Ihmettelen närkästynyttä keskustelua kuvauspaikkojenne huonoudesta. Mielestäni kuvannehan ovat loistavia!!!

Heinäpaaleista sen verran, eikös Sipoossa ole aina nuo heinäpaalit radan varrella ollu??!?
Kyl mä ainaki muistelisin että oon jännittäny niitä joka vuosi Sipoossa...

PS; Ei kellään olis valokuvaa Lady zempin lähdöstä, mieli tekisi nähdä kuva, kuka oli poikittain ja kuka ei...
Tellu sano et MÄ olin poikittain kaikkien edessä, ei siinä kolinassa kyl kerenny mitään sanomaan, ihan mielenkiinnolla oisin halunnu nähdä että kenen edessä mä olin poikittain...
Rokkiralli Ry - Tiedotus, Rokkiralli infosivujen ylläpito ja päivitys, Rokki- ja Romuralli foorumin ylläpito sekä rekisteröinnit. Nyt myös Rokkiralli Ry löytyy facebookista

swoop77(at)outlook.com