Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
28.01.20 - klo:00:12
 
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Turvakaarien materiaaleista  (Luettu 10154 kertaa)
Lilja-A
Kuskit
Tulokas
*
Poissa Poissa

Viestejä: 13



Profiili
« : 12.03.17 - klo:17:04 »

Tarkoitus olisi rakentaa pulttikaarilla olevasta aihiosta rokkiralliin auto. Pulttiliitokset tietysti poistan ja 100% saumaa liitoksin, sehän on selvää. Mutta kysyn vielä varulta koska säännöissä ei sanota saako kaarissa käyttää eri vahvuisia putkia?

Nuista valmiista kaarista jotka on saumatonta 38x2,5 putkea hyödyntäisin etukaaret ja pääkaaren.

Loppuihin putkiin käyttäisin saumallista 42,4 x 3,2 putkea.

Onko tälläinen yhdistelmä sallittu?  Tuota saumallista käyttäisin,  koska sitä löytyy jo pajalta valmiina ja siihen on sopiva lestikin valmiina mutkien tekoon.

tallennettu
Lilja-A
Kuskit
Tulokas
*
Poissa Poissa

Viestejä: 13



Profiili
« Vastaus #1 : 12.03.17 - klo:17:10 »

Ja ihan myyntyluokan kilpuri siis tekeillä
tallennettu
Jürgen
Rokkiralli ry kuljettajien edustaja 2019
Hallitus
Konkari
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 907


Profiili
« Vastaus #2 : 12.03.17 - klo:18:43 »

Kyllähän nuo eripaksuiset putket on ihan hyväksytty ratkaisu
tallennettu

Kuljettaja S16 ja V151  kaudella 2019
Saku Saarela
Kuskit
Jäsen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 81


Profiili
« Vastaus #3 : 13.03.17 - klo:15:47 »

Mitenkähän tuo asia on...Juttelin taannoin Tavikaisen kanssa aiheesta,kun aion itsekin taas auton rakentaa,niin puhuimme aiheesta,kun mullakin on "hyllyssä" 38mm saumatonta putkea,niin puhuimme Tavikaisen kanssa että ei käytetä 38mm putkea myyntiluokan autoissa,vaikka se periaatteessa onkin sallittua saumattomana eli vedettynä putkena,mutta sitten joku kuitenkin käyttää samaa vahvuutta saumallisena ja siinä kun on vielä maali päällä,niin on melko mahdotonta sanoa kumpi putkilaatu on kyseessä.Tavikainen,ole hyvä ja tarkenna,mikäli minä olen ymmärtänyt jotain väärin.
tallennettu
Sakiwa
Tulokas
*
Poissa Poissa

Viestejä: 1


Profiili
« Vastaus #4 : 17.05.17 - klo:19:57 »

Uutena nyt kyselen kaarista tyhmiä. Onko sallittu tehdä 50 x 50 x 3 neliöputkesta hitsattavilla saumoilla? Ajatus että paljon helpompaa hitsailla.
tallennettu
Jürgen
Rokkiralli ry kuljettajien edustaja 2019
Hallitus
Konkari
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 907


Profiili
« Vastaus #5 : 17.05.17 - klo:20:09 »

...Hitsatuilla mutkilla tehtyjen turvakaarien saumallisen putken halkaisija tulisi olla...
   eli kyllä se pitää pyöreää olla tuon mukaan
tallennettu

Kuljettaja S16 ja V151  kaudella 2019
Tavikainen
Rokkiralli Ry Puheenjohtaja
Hallitus
Konkari
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 1168


Profiili
« Vastaus #6 : 18.05.17 - klo:20:57 »

Oho, mennyt tuo Sakun kirjoitus ohitse. Mutta niinkuin Saku kirjoitti, on niissä tuo tulkinnan vaikeus onko saumallinen vai saumaton.

Mutta tehdään ne kaaret pyöreästä putkesta eikä lädetä liikaa sooloilee.
tallennettu

Jani Tavikainen
Rokkiralli Ry:n Puheenjohtaja
Kukko Racing
J.Haikala
Kuskit
Tulokas
*
Poissa Poissa

Viestejä: 5


Profiili
« Vastaus #7 : 19.05.17 - klo:14:30 »

Eikös siellä säännöissä ole/on ollut että jos käytetään saumatonta putkea kaarissa, niin niissä on oltava maalaamattomia kohtia asian varmistamiseksi.
Näin ainakin muistan joskus lukeneeni
tallennettu

Kardaanirockin Suomenmestari 2010
Long Hand Racing Team
Turaaja
Kuskit
Jäsen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 61


Profiili
« Vastaus #8 : 19.05.17 - klo:20:41 »

On se siellä vieläkin,tosin vain taivutettujen mutkien puolella.Ei pitäisi olla ongelma,jos katsastuskorttiin on merkitty saumaton putki niin se maalaamaton pätkä kaarissa pitäisi löytyä paalaamiseen asti.
tallennettu
suaz
Kuskit
Tulokas
*
Poissa Poissa

Viestejä: 23


V87 K31


Profiili
« Vastaus #9 : 24.05.17 - klo:21:10 »

Juu enkä kyllä ittellle tekis neliö putkesta...
tallennettu

V87 K31
Rallisatiainen
Kuskit
Jäsen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 85


Profiili
« Vastaus #10 : 25.05.17 - klo:07:32 »

Ei missään nimessä enää mitään epämääräisiä turvakaarivirityksiä. Kieltäisin hitsatut mutkatkin uusilta autoilta. Vauhdit alkavat olla myytävissä jo EVK-JM-autojen luokkaa ja Superissa mennään ihan rallicrossin kanssa samaa vauhtia (jopa kovempaa).
tallennettu

PUKE
tonsba
Kuskit
Jäsen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 77



Profiili
« Vastaus #11 : 25.05.17 - klo:08:55 »

Mitäs vikaa hitsatuissa mutkissa on? Ite käytän hitsattuja mutkia eikä ole kertaakaan pettänyt.
tallennettu
Rallisatiainen
Kuskit
Jäsen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 85


Profiili
« Vastaus #12 : 25.05.17 - klo:16:32 »

Varmasti ei mitään, kunhan on hitsattu kunnolla. Hitsatuilla mutkilla on vain suurempi riski huonon hitsarin jäljiltä kaarien pettämisen suhteen, kun niitä saumoja on moninkertainen määrä taivutettuihin kaariin verrattuna. Eikä hinta noilla taivutetuilla kaarilla ole oikeastaan enempää kuin hitsatuilla.
tallennettu

PUKE
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry: