Penkistä ja vöistä

Aloittaja heksa, 27.03.14 - klo:08:35

« edellinen - seuraava »

heksa

Terve, tuossa selailinkin jo vanhempia aiheita, mutta vielä haluaisin varmistaa, kun ensikertalainen on penkkiä metsästämässä:

-Täytyykö olla FIA- hyväksyntä?
-Alavöiden paikat?
-Tuolla oli aiemmin puhetta putkirunko ja lasikuitupenkeistä??  :o
-Mistä erottaa ns. sallitun penkin, vai riittääkö siis ainoastaan, että on ehjä ja loppu oman turvallisuuden mukaan... ?

Kiitos ja Anteeksi  :)

jone y

ei tarvi olla fia aina kannatee omaan turvalisuuteen kiinitää huomiota. noita kunnon penkejä on käytetynä myytävänä halvalla.

Jürgen

Eräs ohje vöille...



Rokkirallissahan ei ole ainoaa ja oikeaa tapaa, usein nuo ns. munavyöt vedetään melko taakse helpomman säädettävyyden vuoksi ja olkavyöt lattiaan auton alkuperäisiin takavöiden kiinnityspisteisiin.

Uusia penkkejä saa alle 200,- ihan FIA hyväksyttyjäkin, hiirenpesät kannattaa hävittää ihan oman viihtyisyydenkin vuoksi  ;)
Kuljettaja S48

Rallisatiainen

#3
Kannattaa tehdä penkkien ja vöiden asennus AKK:n sääntökirjan mukaan, niin ovat ainakin turvallisia. Ottaa nimittäin eikkaa kupoliin kun makaa neliraajahalvaantuneena kympin säästön takia. Turvavarusteethan saa pitää itse myyntitilanteessa, joten noissa ei ole mitään järkeä säästää. Meillä on jokaisessa autossa nykyisen FIA-standardin täyttävät uutena ostetut vyöt. Noilla on hintaa 120 euroa silmukkalenkkien kanssa ja saa ajaa vaikka WRC:ssä.

Penkit ovat hankalampia. Uusia FIA-hyväksyttyjä putkirunkopenkkejä saa 200 eurolla, mutta ovat mitoitukseltaan todella pieniä. Pitkäselkäinen tai muutoin vertikaalisesti haasteellinen ei saa kunnon ajoasentoa ja mikä vielä pahempaa, selkänojan turvavyöaukot ovat aivan liian matalalla. Putkirunkoisten penkkien ongelma on myös se, että mällin jälkeen penkki vaikuttaa ihan hyvältä, mutta rungossa saattaa olla painuma, jolloin seuraavassa mällissä penkki leviää ja penkin runkoputki törröttää munuaisesta! Kuiturunkoinen, takaa verhoilematon, jakkara on tässä suhteessa parempi. Mällin jälkeen mahdollinen vaurio (murtuma) on näkyvissä.

Itse olemme etsineet hyväkuntoisia käytettyjä lasikuitu/hiilikuitu/kevlarpenkkejä, joita ei ole ympäriverhoiltu. Näiden markkinat ovat vain nykyisen AKK:n asettaman viiden kansallisen lisähyväksyntävuoden takia varsin nihkeät. Joko hinta on lähes uuden hinta tai penkki on niin kuppainen ettei sitä kyllä kukaan omaa terveyttä arvostava enää halua käyttää. Kaikkein pahimpia ovat vanhat putkirunkopenkit, tuli kerran ihmeteltyä jakkaraa jonka runko oli ruostunut poikki ja silläkin joku oli halukas ajamaan kilpaa, kunhan olisi vähän migliimaa näyttänyt!
PUKE

jiioo77

jos on tuttuja tai tutun tuttuja rallimiehiä niin niiltä saattas löytää leimavanhoja kuppeja sopuhintaan.
ja sivukiinnitteiseen penkkiin ne kiinitys raudat maksaa 25€ uutena ja niillä on helppo puljata ajoasento mieluisaks.