Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
23.02.20 - klo:02:44

Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hihnaus Dollyn omistajille:  (Luettu 19992 kertaa)
Norrena
Kuskit
Jäsen
*
Poissa Poissa

Profiili
« : 19.07.11 - klo:19:01 »

Laitetaas tälle palstalle, koska allaoleva koskettanee useita rokkirallin ajajia.

Hinattavat laitteet on rekisteröintikatsastettava vuoden 2014 loppuun mennessä. Joissain yhteyksissä on kerrottu, että autonhinausdollyjen käyttö rekisteröinnin myötä muuttuisi mahdottomaksi. Näin ei ole, sillä sain tänään rekisteröityä oman dollyni, mutta se vaati jonkun verran paperitöitä, neuvotteluja, sekä lisäselvitysten kyselyä liikennevirasto Trafilta.

Lähtökohdat:
Jarruttoman dollyn rekisteröinti on mahdollista, mikäli laite on otettu käyttöön ennen 29.4.2009. Tätä katsastusasemilla tuskin tiedetään, vaan saattavat vaatia kaikilta yli 750 kg kokonaispainoisilta dollyilta jarruja. Niin vaadittiin myös minulta, mutta itselläni oli katsastuksessa Trafilta pyydetty selvitys, joten jarruja ei vaadittu. Oma dollyni kun on vuodelta 1995. Omistajan on osoitettava hinattavan laitteen valmistusvuosi. Itselläni tuosta ei ollut dokumenttia, mutta onneksi tiesin sen ja oma ilmoitus tiedosta riitti.
Muutoinkin 2009 jälkeen valmistettujen Dollyjen rekisteröinti voi olla varsin vaikeaa yksittäishyväksyntä syistä, joista minulla ei ole tarkempaa tietoa, kun se ei minua koskenut.

Suurin vaikeus Dollyn rekisteröinnissä oli massojen määrittely. Oma dollyni on metallipajan valmistama ja asiallisesti viimeistelty, joten rungon rakenne ei vaatinut silmämääräistä tutkimusta tarkempaa selvitystä. Joskus rokkirallivarikolla olen nähnyt niin rujosti valovirtamigillä hitsattuja dollyjä, joten kannattaa miettiä yrittääkö rekisteröintiä lainkaan, sillä jos katsastaja epäilee laitteen kestävyyttä, on asiakkaan velvoite toimittaa lujuuslaskelmat, jolla rungon suurimmat sallitut massat voidaan osoittaa. Runkoasiasta päästyä piti rekisteriotteeseen saada merkintä kokonaispainosta. Tätä varten hain pyörännapojen valmistajalta todistuksen napojen kantavuudesta. (esite tms. painotuote riittänee, ainakin minulla) Renkaiden kantavuustieto löytyi renkaan kyljestä. Kuulakytkimestä ei löytynyt suurinta sallittua massaa, joten tilasin Teohydraulista uuden 1500kg Winterhofin kytkimen. Tiedot suurimmasta vetomassasta löytyivät firman katalogista ja se tieto riitti. Näin ollen hinattavan auton suurimmaksi massaksi jäi 1350 kg, dollyn omapainon ollessa 150 kg. Suurin akselimassa on 800 kg, sillä renkaiden kantavuus oli 950 kg.

Muuta: Laitteen kokonaisleveys sai olla 255cm ja dollyssä pitää olla lokasuojissa valot sekä eteen että taakse (E-hyväksytyt). Tämän lisäksi autoa hinattaessa tulee olla erilliset magneettivalot hinattavan auton perässä. Myös rekisterikilpi tulee olla näkyvissä myös autoa hinatessa, että myös tyhjänä vedettäessä.

Vaikka dollyni on O2 luokan ajoneuvo, vuosikatsastusta sille ei tarvitse tehdä. Tästäkin olin hakenut Trafilta selvityksen ennakkoon. 

3 vierailua konttorilla riitti ja kun mukana oli n. 20 sivua paperia. Nyt voi jatkaa autojen siirtelyä turvallisemmin mielin, sillä rekisteröinnin myötä dollyyn sai myös vakuutuksen.   

tallennettu

Tavikainen
Rokkiralli Ry Puheenjohtaja
Hallitus
Konkari
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 19.07.11 - klo:20:52 »

Tuohon on kyllä pakko kommentoida!

( Joskus rokkirallivarikolla olen nähnyt niin rujosti valovirtamigillä hitsattuja dollyjä )

Syy ei välttämättä ole valovirtamigissä vaan hitsaajassa!
Jos on ostanut huonon koneen ja vielä ei osaa hitsata, niin lopputuloksen tietää.

Jo muutaman vuoden on ollut saatavilla hyviä valovirtamig hitsauskoneita.

Mutta tuo on harmittava asia dollyn omistajille.
tallennettu

Jani Tavikainen
Rokkiralli Ry:n Puheenjohtaja
Kukko Racing
Jallu Paukku
Kuskit
Jäsen
*
Poissa Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 19.07.11 - klo:20:59 »

Onko niin, että max nopeus ko yhdistelmällä on 60km/tunnissa?
Aika kihnutusta, vaikka matka olis lyhytkin..? Vai tuleeko katsastuksen myötä muutos tähän..?
tallennettu

Motorsport kuumeessa jo vuodesta 1980
210
Kuskit
Tulokas
*
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 19.07.11 - klo:21:27 »

On muuten kiva nähdä mitä tapahtuu henkilönostimille, kioskivaunuille, vedettäville saxinostimille,ja ennenkaikkei hinaispuomeille, jotka on nut kuulunut tuohon kotekoriaan.
Saas nähärä! Vihainen
tallennettu
210
Kuskit
Tulokas
*
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 19.07.11 - klo:21:41 »

Tuli muuten mieleen toi vakuutus. Jos ei säännökset oo muuttunu nii sillä ei oo mitään virkaa, paitsi lasku. On näet ollu sillä tapaa jotta silloku kärry, tai joku muu kapistus on ollu kiinni tossa vetokoukussa, nii vakuutus on veturin vastuulla!Jos taas karry tai se niinsanottu kapistus kuljeskelee itteksee, on kysymyksessä kuljettajan huolimattomuus. Saas nährä tääki muutos!Puhun nyt näissä tosta kevyestä koukusta, jottei nää raskaan vetäjät ottas herneitä nennää.
tallennettu
Norrena
Kuskit
Jäsen
*
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 19.07.11 - klo:22:19 »

Tuohon on kyllä pakko kommentoida!

( Joskus rokkirallivarikolla olen nähnyt niin rujosti valovirtamigillä hitsattuja dollyjä )
Syy ei välttämättä ole valovirtamigissä vaan hitsaajassa!
Jos on ostanut huonon koneen ja vielä ei osaa hitsata, niin lopputuloksen tietää.
Jo muutaman vuoden on ollut saatavilla hyviä valovirtamig hitsauskoneita.

No minä en ole nähnyt tähän päivään mennessä yhtään valovirta mig konetta, jollla pystyisi esim. 3 mm turvakaariputkea läpisaumattua.
Nätin makkarasauman saa pintaan kyllä tehtyä, mutta jokainen voi päätellä mikä on tällaisen sauman lujuus.

Onko niin, että max nopeus ko yhdistelmällä on 60km/tunnissa?

Omassa tapauksessa max. nopeus 60 km/h. Muistelen, että jos on jarrut ja jouset, niin dollyn nopeus 80 km/h. Varman tiedon saa Trafilta.

On muuten kiva nähdä mitä tapahtuu henkilönostimille, kioskivaunuille, vedettäville saxinostimille,ja ennenkaikkei hinaispuomeille, jotka on nut kuulunut tuohon kotekoriaan.

Laitteiden, joilla ei selvästi kuljeteta mitään, rekisteröintikatsastus onnistuu erittäin helposti kun kantavuuksista ja vetolujuuksista ei tarvitse toimittaa selvitystä. Hinauspuomi ei ole hinattava laite, kuten ei ole hinausköysikään. Ja dollyn vakuuttamattomuus oli pääsyy, jonka vuoksi kävin hoitamassa rekisteröinnin hyvissä ajoin. Aiemmin vakuutus on aina pitänyt olla hinattavassa autossa (monellako on rokkiralliautossa liikennevakuutus??)
« Viimeksi muokattu: 19.07.11 - klo:22:22 kirjoittanut Norrena » tallennettu

210
Kuskit
Tulokas
*
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 19.07.11 - klo:22:36 »

Olen käynyt läpi ton rumpan ja rokkiautossa ei tarvii vakuutusta. Perustelu oli seuraava. Suomessa on auto, joka on tarkoitettu joko henkilö tai tavarankuljetukseen ja on yksilöitävissä. Eli, runkonumero pois ja saa vetää ilman vakuutusta puomilla. Tullaan taas siihen että ollaan vetoautonvakuutuksilla. Rokkiauto ei ole kumpaankaan luokkaan kuuluva peli. Selvitti Heinolassa ratsaava liikkuvien ylikomissaari. Joutu muuten perumaan sakot. Sillo vaa täytyy olla veturista ohjautuvat valot, eli valopuomi.
tallennettu
210
Kuskit
Tulokas
*
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 19.07.11 - klo:23:39 »

Norrenalle vinkiksi. Pilkkuja ku nussii muutkin ku kirjastontyöntekijät nii, puomi ei oo hinattavalaite,vaa ku pistät siihe jatkoks rokkiauto nii se o.
tallennettu
Norrena
Kuskit
Jäsen
*
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 20.07.11 - klo:11:43 »

Olen käynyt läpi ton rumpan ja rokkiautossa ei tarvii vakuutusta. Perustelu oli seuraava. Suomessa on auto, joka on tarkoitettu joko henkilö tai tavarankuljetukseen ja on yksilöitävissä. Eli, runkonumero pois ja saa vetää ilman vakuutusta puomilla. Tullaan taas siihen että ollaan vetoautonvakuutuksilla. Rokkiauto ei ole kumpaankaan luokkaan kuuluva peli. Selvitti Heinolassa ratsaava liikkuvien ylikomissaari. Joutu muuten perumaan sakot. Sillo vaa täytyy olla veturista ohjautuvat valot, eli valopuomi.

No jokainen tyylillään... Säästän ainakin paljon aikaa ja hermoja, kun ei tarvitse selvitellä annettujen sakkojen mitätöimisestä ylikomissaarien kanssa tai mahdollisen onnettomuuden jälkeen olla raastuvassa selvittämässä olisiko pitänyt olla vakuutus vai ei. Dollyn liikennevakuutus on muuten 20 euroa vuosi, ja onneksi mun budjetti ei ole niin tiukka etten sitä voisi maksaa.
tallennettu

Hauhau Kukko
Kuskit
Täysjäsen
*
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 20.07.11 - klo:13:48 »

"No minä en ole nähnyt tähän päivään mennessä yhtään valovirta mig konetta, jollla pystyisi esim. 3 mm turvakaariputkea läpisaumattua.
Nätin makkarasauman saa pintaan kyllä tehtyä, mutta jokainen voi päätellä mikä on tällaisen sauman lujuus."

Kyllä niitä on,mut puhutaan tuhannen euron koneista,ei niistä jota saa motonetistä 200,00e
tallennettu

Jos ranteet loppuu,paras siirtyä katsomoon...
Jürgen
Rokkiralli ry kuljettajien edustaja 2019
Hallitus
Konkari
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 20.07.11 - klo:18:57 »

Rokkirallin säännöissä sanotaan sivulla 8 että: Katsastusnumero tulee hitsata, stanssata tms. auton ohjaamoon siten että se on löydettävissä tarkastuksen yhteydessä.

Eli näinollen auto on yksilöitavissä   >nus nus<

tallennettu

Kuljettaja S16 ja V151  kaudella 2019
210
Kuskit
Tulokas
*
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 21.07.11 - klo:23:18 »

No toi yksilöitävyys noissa ajoneuvoissa tarkottaa sitä tunnusta jolla se tuolla Trafin kirjoissa on. Saattas tulla pientä kyselyä jos mä ilmotan että tunnus on vetari (esim)1966. Olen laittanut selvityspyynnön tään vetopuomin osalta siitä,pitääkö mun rekisteröidä puomi, ja siihenliittyvä valopaneeli, vai mitä. Autot vaihtuu, mut puomi jää. Tää kiinnostaa mua sen tähden että, meillä on testiradalle noin 1.5km. Omaa traileria ei.Joten puomilla vetäisy on helppoa kuin heinänteko. Olis varmaan kivannäköne toi 1.8m pitkä puomi jos siinä olis vielä rekisterikilpi.
tallennettu
Lrt
Kuskit
Jäsen
*
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 23.07.11 - klo:22:54 »

valovirta mikeistä,esapilta löytyy kunnollinen. ehkä muiltakin jotka valmistaa(hitsauskoneita).

ja vähä ohi dolly aiheen, trailerin päällä olevaa autoa ei vakuuta auton taikka kärryn vakuutus liikenteessä . moni luulee että jos auto sieltä tippuu kyydistä, että menee kärryn vakuutukseen.
tallennettu
210
Kuskit
Tulokas
*
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 26.07.11 - klo:01:47 »

Olet oikeassa lrt. Myöskään ei kärrynvakuutus,(liikenne) sellane ole voimassa jos kärry on kiinni vetoautossa. Näistä kaskoista en ole varma, koska on niin suurta hajontaa siitä eri virmojen välillä. Jos tahdot yksiselitteisen vastauksen mikä on voimassa ja mikä ei, niin soita oman vakuutusyhtön lakimiehelle niin voit saada jonkun vastauksen. Ihan turha on soittaa paikalliseen konttoriin.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: